sâmbătă, 16 octombrie 2010

Legenda norilor - La leggenda delle nuvole


Leggi in italiano in seguito (piu giu)

Demult odata, la inceputurile lumii cerul era atat de jos, incat oamenii il puteau atinge cu mana si dadeau chiar cu capul in el. Simplu nu era. Unii se mai suparau, altii, mai inalti, umblau cu capul in nori si se impiedicau. Ce mai, una peste alta erau vremuri altfel decat cele pe care tu si cu mine le cunoastem.

Si cum erau atat de jos norii, oamenii obisnuiau sa agate de ei tot felul de lucruri. Unii agatau acolo ustensile, altii cratite, altii haine la uscat, unii agatau acolo pana si scutecele copiilor, ca tine. Intr-o seara, o femeie gatea. Canta si se invartea in jurul focului. Isi atarnase leaganul copilului intr-un nor si-si vedea de treaba. Barbatul ei urma sa vina curand de la munca campului si voia ca totul sa fie gata si in ordine pe cand s-o intoarce el. 

Un pui de nor se tot baga si el in seama si o tot necajea. Ba ii ascundea lingura, ma ii stingea focul, ba ii sufla in par si ii imprastia pletele, ba ii ascundea piaptanul de par. Apoi ii ascunse printre nori si colierul de la gat. 

La inceput se juca femeia, dar cum era tot mai grabita a face cina, iar copilul incepuse a-i plange in leagan, femeia se enerva. Dar puiul de nor, asi! Nici vorba sa stea locului. Si intr-atat se infurie femeia cand vazu ca isi arse mancarea in oala ca se intoarse spre cer si blestema: "Sa dea Dumnezeu sa ajungi atat de sus incat sa nu te mai poata vedea lumea de aproape si sa nu mai poti cobora niciodata atat cat sa mai necajesti pe cineva!".  Si pana sa-si dea seama ce se intampla, norii incepura a se ridica, puiul de nor si el plutea tot mai in sus si o privea cu regret, iar copilul ei, si el se inalta si dus a fost. 

Si de atunci cerul a ramas sus si departe de oameni. Uneori, noaptea o sa mai vezi pe cer piaptanul femeii cand sta luna intr-o dunga, si pe fiul ei, plimbandu-se sus, cand e luna plina. Colierul ei desfacut ghideaza pelerinii noaptea. Iar tu de n-oi fi cuminte or sa te duca norii ca pe copilul femeii, acolo sus in tara norilor. Iar de-oi fi cuminte poate oi ajunge sa te joci cu puiul de nori in noaptea de aur a lumii. Dar despre noaptea asta de aur ti-oi povesti altadata.

Poveste inspirata din patrimoniul de legende filipineze, repovestita si publicata de Lacrima A.

*****


C’era una volta, molto tempo fa all’inizio del mondo quando il cielo era cosi giu e vicino alla terra che la gente lo poteva toccare con la mano e anche si colpiva la testa delle nuvole, pur camminando e si facceva male. Semplice di sicuro non era di vivere in quei giorni. Alcuni si arrabbiavano, gli altri, piu alti camminavano con la testa tra le nuvole e alle volte inciampavano pure! Ecco vedi, erano tempi diversi dai nosti, cosi come li viviamo io e te.

E come le nuvole erano cosi vicine, la gente usava ad attacare su delle cose. Alcuni si mettevano attacate alle nuvole degli attrezzi, gli altri si attacavano le pentole, o i vestiti per asciugarli. Alcuni si attacavano alle nuvole anche i pannolini dei bambini come te.

C’era una sera in quei tempi ed una donna preparava la cena. Cantava e si girava intorno al fornello. Si era lasciato il bambino in una culla attacata alle nuvole e si continuava il lavoro. Il suo uomo stava per arrivare dall’orto e voleva che tutto sia a posto quando lui sara a casa.

Una piccola nuvola si ficcava il nasino nella cucina della donna e la stuzzicava allegra. Le nascondeva il cuccchiaio, le spegneva il fuoco nel fornello, soffiava i capelli della donna oppure le nascondeva il pettine. Poi le presse la collana e l’ha nascosto tra le nuvole.

All’inizio la donna giocava anche lei, ma come il tempo diventava sempre piu stretto e doveva finire la cena subito, e come il bambino era iniziato a piangere nella sua culla attacata tra le nuvole, la donna fini per arrabbiarse con la nuvolina. Ma la nuvolina non fini per niente! E la donna si arrabbio cosi tanto quando vide che si era brucciata la cena che si giro per il cielo e bastemmio: “Che Dio ti porti cosi lontano di non poter mai essere visto dalla gente per non fare arrabbiare piu nessuno!” E prima che lei si renda conto cosa succedeva le nuvole si alzarono su, sempre piu in su, e la nuvolina volava anche lei sempre piu in alto e la guardava con dispiacere. E anche il bambino della donna, rimasto nella sua culla attacata alle nuvole, volo via per sempre.

E da quel giorno in poi il cielo e rimasto lontano dalla gente. Alle volte, durante la notte puoi vedere su il pettine della donna, quando la luna sta sdraiata per una costola. E potresti vedere cosi anche il figlio della donna, portato via in quel giorno di disgrazia. Sta camminando per la luna, quando la luna si fa vedere tutto il volto. La sua collana mostra la via dei pellegrini durante le notti lunghe di viaggio. E tu se non sarai buono finirai per essere portato via nel paese delle nuvole. E se sarai bravo la nuvolina scendera per giocare con te durante la notte d’oro del mondo. Ma di questa notte ti raccontero un’altra volta. Solo se sarai bravo.

Fiaba ispirata dal patrimonio di leggende filippine, raccontata e pubblicata di Lacrima A.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu