duminică, 3 octombrie 2010

Iacob cel cu Torta - Jacoppo della Torcia



@ Lacrima A.
publicata si reeditata in  2000

Cica unul pe nume Iacob, un smecher intr-o zi a vrut sa bea pe seama lu' Aghiutza. Si l-a chemat, iar Coada-n-Furca a venit. 

- Mai Coada-n-Furca hai la o bauta. Si s-au dus amandoi. Dar Iacob n-avea un sfantz. 

Si pe cand s-au cherchelit si el si dracul, zice Iacob: 
- N-am un sfant, da' tu care le poti pe toate fa bine si fa-te un banut de aur. Platim si dupa ce ies, te bagi la mine in buzunar si eu te-oi elibera.

Zis si facut. Iacob plateste consumatia si cand sare Aghiutza in buzunar la el, harst!, da de o cruce de argint. Sa moara nu alta, ca langa Sfanta Cruce nu se mai putea face la loc drac cu coarne si cu furca. Urla ca din gura de sarpe Dracul, dar Iacob asi!.  

- Da-mi drumul ca nu ti-oi face nici un rau si nici sufletul nu ti l-oi lua, se cere Dracul. Si Iacob ii da drumul dupa ce-l mai face sa promita ca nici nu l-o omora si nici un an de zile n-o mai veni pe la dansul.

Dupa un an se plimba Iacob prin padure. Si vede o minune de mar salbatic. Dracul, hop si el a ispiti omul. 
- Mai Aghiutza, eu io m-oi catara in copac, da' mai intai arata-mi tu cum se face si pe urma ma urc si eu si iti dau merele care iti fac cu ochiul. 
Aghiutza se urca in pom pentru a-i arata omului cum se face. Si pe cand sa se dea jos, hopa! Asi daca mai poate! Iacob desenase pe copac o ditai crucea. Da sa moara dracul de ciuda, da' pana nu promite ca nu-i face nici un rau, ca nu i-o duce sufletul in iad si nici ca o sa-l mai caute vreodata, Iacob nu-i da drumul.

Dupa un an de la povestea cu marul, moare Iacob si cand il vede Sfantul Petru la portile Raiului nu-l lasa sa intre. Smecherii care au baut la masa cu Dracul nu pot intra in Rai. Si-l trimite la prietenul de pahar. Dracul inca suparat foc ca mai suferise o pacaleala, taman el, seful pacalicilor, cand il vede nici ca vrea sa auda a-i da drumul in Iad, speriat foc ca poate omul asta o sa-i omoare dracii, ori o schimba regulile Intunericului. 

- La mine nu  te primesc, da' iti dau o torta sa-ti lumineze calea prin noaptea lumii. Ti-i gasi pacea si locul sufletului cand s-o termina torta. 

Si de atunci Iacob rataceste fara a-si gasi locul, iar in Ziua Mortilor, la 1 noiembrie cauta sa fure locul vreunui suflet cuminte si sa se odihneasca el in locul acestuia. De aceea oamenii temandu-se de Iacob cel cu Torta aprind lumini in cimitire si ascund lumanari in dovleci scobiti, pentru  a-l goni pe la locul sau, in noaptea lumii.
****

@ Lacrima A.
pubblicata ei reeditata in  2000

Jacoppo della Torcia


Si dice che uno di nome Jacoppo, un furbo non altro, ha voluto un giorno bere al conto di Malacoda. E ha chiamato il Coda-n-Forcella da se. E Malacoda e venuto. 

- Senti, vieni a bere insieme un po. E se ne andarono insieme. Ma Jacoppo non ha avuto un soldino. 

Ed erano alticci entrambi e Jacoppo dice al diavolo: 
- Io non sono un santo, ma tu che sai tutto fatti una moneta d'oro. Pagheremmo e dopo che esco, ti ci metti nella mia tasca e una volta fuori ti rilascio.

Detto e fatto. Jacoppo paga la consumazione, e quando salta Malacoda in tasca, schiaffo! si sente dare in schiena una croce d'argento. Niente altro che li viene da morire! Tanto che c'era intorno la Santa Croce non si poteva tornare ad essere un diavolo con corna e forcella. E si e messo ad urlare dalla tasca di Jacoppo come dalla bocca di un serpente, ma Jacoppo assi!.  

- Lasciami e non ti non faro alcun danno e non ti prendo neanche l'anima, è richiesto Malacoda. E Jacoppo lo lascia dopo lo aver fatto a promettere di non ucciderlo e di non rivederlo per un anno.  

Dopo un anno, Jacoppo stava camminando attraverso la foresta. E vede un mela selvatica, una meraviglia! Diavolo non puo star al posto suo e di non tentare lui l'uomo e, hop! 
- Mah Malacoda lo farò ad arrampicarmi sull'albero, sì, ma prima mi fai vedere come fare e poi vado su e io ti do le mele che ti hanno incitato tanto la voglia. 
Il Diavolo scala l'albero per mostrare all'uomo come farlo. E quando prova a scendere, oops! Non lo può! Jacoppo disegnò una croce sulla pianta. Il diavolo sta per morire per rabbia, ma non puo scendere sì 'fino a che promette di non dare del male all'uomo, che non lo porta all'inferno, e che non le prende l'anima. E cosi Jacoppo lo fecce andare.

Dopo un anno di storia della mela, Jacoppo muore e sale da San Pietro. Quando il santo lo vede alle porte del paradiso non lo vuole far entrare. Uno che ha ingagnato il divolo stesso ed e bevuto in tavola pure col Malacoda non può entrare in cielo. E lo mando all suo amico con cui ha bevuto. Ancora arrabbiato per cosa aveva sofferto, pure lui il Padre degli Furbi quando vede Jacoppo e lo sente che lui vuole andare all'inferno, il Malacoda ha avuto paura che forse questo uomo fara qualche fuoco per uccidere i demoni, o cambiera le regole dell'Inferno. 

- Qui da me non ti faccio entrare, ma ti do una torcia per illuminarti la strada attraverso la notte del mondo. La tua anima si trovera la pace e il suo posto solo quando la torcia sara esaurita. 

E da li che Jacoppo vaga libero per trovarsi il suo posto e nel Giorno dei Morti, il 1 ° novembre invece prova di rubare qualsiasi anima buona per stare al suo posto. Così la gente temendo questo fatto accende le candele nei cimiteri e mettono delle candele nelle zucche intagliate per spazzare Jacoppo nel luogo nella notte del mondo. 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu